Etykiety na oponach
Czym są etykiety na oponach?
Etykiety pozwalają w stosunkowo prosty sposób określić osiągi wybranego ogumienia. Przed ich wprowadzeniem, informacje dotyczące danego modelu opony trzeba było zdobywać z różnych źródeł, co było dość kłopotliwym rozwiązaniem.
Etykiety na oponach nie zawierają jednak wszystkich informacji, a te najbardziej kluczowe. Wśród nich znajdziemy dane na temat oporów toczenia, przyczepności do mokrej nawierzchni oraz zewnętrzny hałas toczenia.
Kiedy zostały wprowadzone?
Etykiety dla opon wprowadzone zostały 1 listopada 2012 r na terenie krajów członkowskich Unii Europejskiej.
Czy sprzedawcy opon mają obowiązek umieszczać etykiety?
Oczywiście. Jest to praktyka nakazywana przez prawo. Przepisami objęte są opony dla:
- samochodów osobowych
- samochodów SUV
- samochodów dostawczych i ciężarowych
- autobusów, naczep i przyczep
Przepisy nie dotyczą opon: bieżnikowanych, motocyklowych, rajdowych, opon zapasowych (w tym te których indeks prędkości jest niższy niż 80km) oraz opon do pojazdów zabytkowych.
Jak czytać etykiety na oponach?
Każdy z parametrów zawartych na etykiecie może mieć przypisaną ocenę; gdzie A jest oceną najlepszą, natomiast G najgorszą.
Opory toczenia – Mając oponę z oceną A, jesteśmy w stanie zaoszczędzić nawet 1200 zł na paliwie w stosunku do opony z oceną G.
Przyczepność i hamowanie na mokrej nawierzchni – Test przyczepności wykonywany jest przy prędkości 80 km/h. Opona z najwyższą oceną ma skróconą drogę hamowania nawet o 16 m w stosunku do ogumienia najniższej klasy!
Poziom hałasu – Podobnie jak w przypadku testu przyczepności, hałas mierzony jest również przy prędkości 80 km/h (przy wyłączonym silniku). Jedna fala na etykiecie opony informuje nas o tym, iż produkt generuje nawet o połowę mniej hałasu niż ogumienie z dwoma falami.
hmmm, nie wiedziałem o tym, że takie etykiety mogą nam tak dużo powiedzieć. Dobrze mieć to na uwadze. Dzięki za informacje!