Głęboka analiza stanu opony, czyli jak głęboki powinien być bieżnik?

Opony zimowe, letnie czy całoroczne są jedynym elementem samochodu, który ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią, po której pojazd się porusza. Można wyciągnąć z tego daleko idący wniosek – to gumom powierzamy swoje życie i zdrowie. Zadbajmy więc, aby były one w takim stanie, który pozwoli nam jeździć bezpiecznie. Elementem, który bez przerwy styka się z jezdnią jest bieżnik.

Gdy mówimy o bieżniku, najistotniejsza jest jego głębokość. To od niej zależy, czy opona dobrze odprowadza wodę, przez co możemy ustrzec się zjawiska aquaplaningu. To ona zapewnia nam lepszą przyczepność na zaśnieżonej drodze w czasie zimy. Określa ona również stan ogumienia i daje nam do zrozumienia kiedy gumy należy wymienić. Co więcej, jeżdżąc na zużytych oponach narażamy się nie tylko na ryzyko wypadku, ale również na wysoki mandat, gdyż jest to prawnie niedozwolone.

Pojawia się więc pytanie – jak właściwie kontrolować stan bieżnika w oponach? Przede wszystkim powinniśmy odpowiednio skręcić koła, aby efekt oględzin był miarodajny. Najlepiej zatrzymać pojazd na płaskiej nawierzchni, zaciągnąć ręczny i skręcić kierownicę w lewo lub w prawo, w zależności od tego, którą oponę chcemy najpierw oceniać. Trudniejsze zadanie czeka nas sprawdzając gumy na tylnej osi, ale mimo tego, nie powinno to nikomu sprawić trudności.

Gdy auto jest odpowiednio przygotowane, analizę stanu opon powinniśmy zacząć od sprawdzenia ogólnego wyglądu bieżnika, usuwając ewentualnie zalegające ciała obce (nie używajmy do tego metalowych narzędzi, bo ryzykujemy uszkodzenie struktury opony!).  Aby ocenić głębokość bieżnika, najlepiej użyć do tego specjalnego, łatwego w użyciu urządzenia. Jest on niedrogi i łatwo dostępny, a z pewnością zapewni dokładniejsze pomiary. Zaoszczędzi to nam również sporo czasu, bo przy jego użyciu ocena głębokości bieżnika zajmie nam parę chwil.

Pamiętajmy, że minimalna głębokość wynosi 1,6 mm, ale nie dopuszczajmy do zbliżania się do tej granicznej wartości. Odpowiedzialny kierowca powinien zdawać sobie sprawę, że ogumienie zachowuje pełnię swoich właściwości, gdy bieżnik nie jest płytszy niż 3 mm w oponach letnich i 4 mm w zimowych. Istotne jest również, aby pomiarów dokonywać w kilku miejscach bieżnika, bo dzięki temu dowiemy się również, czy jego powierzchnia zużywa się regularnie.

 

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *